Narrow your search

Library

VIVES (6)

Arteveldehogeschool (5)

Hogeschool Gent (4)

UCLL (4)

Hogeschool West-Vlaanderen (3)

KDG (3)

Thomas More Kempen (3)

AP (2)

Odisee (2)

PXL (2)

More...

Resource type

book (6)

object (1)


Language

Dutch (5)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2007 (6)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Vieren kun je leren : feesten en gedenkdagen op de basisschool.
Authors: ---
ISBN: 9789057882043 Year: 2007 Publisher: Amersfoort Kwintessens uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
17
Author:
ISBN: 9789034544957 Year: 2007 Publisher: Den Bosch Wommelgem Malmberg Van In

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er ligt een zeventienjarige jongen op de eerstehulpafdeling van een ziekenhuis. Zijn ogen zijn dicht, maar hij ademt. Hij stinkt naar drank, sigaretten en braaksel.Naast de jongen zit Göran, zijn vader. Hij begint tegen zijn slapende zoon te praten over de tijd dat hij zelf zeventien was in de jaren zeventig. De vader vertelt dat hij zo graag de wereld wilde verbeteren, maar tegelijkertijd meestal te stoned was om iets te doen. Hij vertelt hoe hij de moeder van zijn zoon ontmoette en hoe ze besloten om samen een kind te krijgen. En hij vertelt hoe het misging, hoe hij zijn jonge vrouw en kind verliet en welke vreselijke dingen hij daarna heeft gedaan. De vader doet zijn slapende zoon op eerlijke wijze verslag van zijn misstappen. Hij wil niets rechtvaardigen en vraagt niet om vergeving ? hij wil zijn zoon alleen duidelijk maken waarom de dingen gegaan zijn zoals ze zijn gegaan en hij spreekt de wens uit hem opnieuw te leren kennen.Als de jongen uiteindelijk wakker wordt, zegt hij dat hij met zijn vader wil praten, dat hij hem opnieuw wil toelaten in zijn leven. Ze zijn op een punt beland waarna alles nog kan gebeuren.


Multi
Mijn leven in kaart : met ouderen in gesprek over hun levensverhaal
Authors: ---
ISBN: 9789031351497 Year: 2007 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Ik zou er wel een boek over kunnen schrijven" is een veel gehoorde uitdrukking als ouderen over hun leven vertellen. De meesten komen er echter niet toe om het daadwerkelijk te gaan doen. Het is zoveel, hoe pak je dat aan, wie helpt je daarbij? 'Mijn leven in kaart' is een methode voor het maken van een levensboek op maat. Het pakket bevat een overzichtelijke handleiding met achtergrondinformatie over het belang van levensverhalen en de opbouw van de methode. Daarnaast worden er veel tips gegeven over de inhoud en het vormgeven van een levensboek en voor het voeren van gesprekken. Om herinneringen op te roepen en gesprekken in gang te zetten, zijn er bovendien 50 themakaarten ontwikkeld. Die bevatten vragen over thema's als relaties, wonen en bezit, opleiding, opvoeding, werk en hobby. Door deze kaarten samen door te nemen, komen herinneringen aan vroeger als vanzelf weer boven. De kaarten en de handleiding vormen niet alleen een ideaal hulpmiddel om samen met ouderen een levensboek te maken, maar zorgen vooral ook voor vele prachtige en ontroerende momenten van herinnering


Book
De betekenis van levensverhalen : theoretische beschouwingen en toepassingen in onderzoek en praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9789031348749 9789031364008 Year: 2007 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Levensverhalen voorzien in een steeds grotere maatschappelijke behoefte, getuige de opkomst van weblogs, de talloze autobiografieën en therapeutische toepassingen. Reflecteren op het eigen leven kan troost bieden, kan ouderen en jongeren helpen omgaan met beperkingen, en kan bijdragen aan zingeving en goed sociaal contact. De levensverhalen zelf zijn een rijke bron voor bijvoorbeeld medici, hulpverleners, loopbaanbegeleiders en mantelzorgers. De betekenis van levensverhalen laat zien dat levensverhaalmethoden een plaats in de zorg verdienen. Naast een brede theoretische uiteenzetting bevat dit boek vele toepassingen van het werken met levensverhalen in wetenschappelijk onderzoek en in de klinische praktijk. Deze bundeling van interdisciplinaire inzichten geeft op unieke wijze de stand van zaken weer in de kennis over levensverhalen en levensverhaalmethoden. Psychologen en ethici, ergotherapeuten en schrijfdocenten: tientallen auteurs belichten in dit boek de betekenis van levensverhalen voor menswetenschappen, zorg en welzijnswerk. Ze beschrijven hoe levensverhalen tot stand komen, welke rol herinneringen hierbij spelen en hoe de verhalen het zelfbeeld en de toekomstverwachtingen kunnen bepalen


Book
Het nieuwe ouder worden : paradoxen en perspectieven van leven in de tijd
Author:
ISBN: 9789066656895 Year: 2007 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ouder worden is van alle tijden. Maar vele belangrijke aspecten ervan zijn niet eerder voorgekomen. Zo is er door allerlei ingrijpende veranderingen een minder duidelijk verband ontstaan tussen leeftijd en veroudering. Terwijl een eeuw geleden maar weinig mensen oud genoeg werden om niet meer te hoeven werken, is dat nu bij zeer velen het geval. De levensverwachting is enorm toegenomen, terwijl men juist eerder stopt met werken en, merkwaardig genoeg, ook eerder tot de 'ouderen' wordt gerekend. Dit is de paradox van de steeds jongere oudere. Deze paradox heeft nog een andere betekenis: terwijl veroudering onvermijdelijk is, richt men zich niet op goed of beter ouder worden, maar op jong blijven. De veranderende levensloop wordt inmiddels vooral gezien als domein van belangenbehartiging, als bron van zorgen om de betaalbaarheid van pensioenen, zorgvoorzieningen en hun managers, met als enig positief perspectief zo lang mogelijk te leven en tegelijkertijd jong te blijven dankzij de antiverouderingsindustrie. De auteur geeft na een indringende analyse van de problemen een nieuwe visie op ouder worden door een aantal fundamentele vragen te stellen. Hij bespreekt daarbij een groot aantal gerontologische theorieën en benaderingen en ontwikkelt de visie dat ouder worden geen pathologisch, maar een existentieel proces is, dat niet alleen gekenmerkt wordt door toenemende kwetsbaarheid maar ook door toenemende ervaringsrijkdom


Book
Werken met levensverhalen en levensboeken: praktische handleiding voor begeleiders
Authors: ---
ISBN: 9789031351701 Year: 2007 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 1996 is in de jeugdzorg begonnen met het werken met levensboeken. Vele oud-cliënten wisten vaak niet meer hoe hun verleden eruit zag en waarom ze in de jeugdzorg terecht gekomen waren. Bij wie, of waar ze gewoond hadden, voor hoelang etc. Ook in de ouderenzorg, de psychiatrie en in de zorg voor mensen met een (verstandelijke) beperking, wordt al geruime tijd gewerkt met levensverhalen. Dit basisboek legt een theoretisch fundament onder deze steeds belangrijker wordende activiteit. Dat de auteurs zelf werkzaam zijn in deze sectoren, blijkt duidelijk uit deze goede, degelijke, geslaagde poging. Het boek is toegankelijk, met concrete handreikingen en praktijkvoorbeelden, gericht op zorgverleners en stafmedewerkers. Klein minpuntje is dat door het samenbrengen van de diverse sectoren dit boek wel erg dik is geworden, terwijl veel mensen vaak maar in een sector bezig zijn. Niettemin aanbevolen aan allen die op zoek zijn naar informatie over opzet en uitvoering van dergelijke levensboeken. Levensverhalen en levensboeken worden steeds belangrijker inde zorg. Dat blijkt uit de forse stapel boeken die de afgelopen jaren over dit onderwerp zijn verschenen. Maar daaraan ontbrak nog een theoretisch onderbouwd boek dat helder maakt hoe je in de praktijk levensverhalen en -boeken realiseert en hoe je ermee werkt. In deze lacune voorziet Werken met levensverhalen en levensboeken. Een levensverhaal vertelt de persoonlijke levensgeschiedenis van iemand; het levensboek is daar de tastbare neerslag van. Een levensverhaal maakt het de hoofdpersoon makkelijker om zijn verleden op een rijtje te zetten en te verwerken. Daarnaast versterkt het zijn zelfbeeld en identiteit en verstevigt het de relatie met de familie en het sociale netwerk.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by